V uplynulém týdnu proběhla akce jménem D&D Experience. Ta vnesla trochu jasno do prozatím poměrně bizarní obchodní strategie Wizards of the Coast, kteří omezují množství vydávaných produktů, ruší některé příručky a hodně se soustředí na elektronicky dostupný obsah.
Z toho, co bylo vyřečeno na semináři o budoucnosti D&D lze usoudit zhruba toto. Doposud osvědčený obchodní model přestal fungovat. Doplňující příručky už se neprodávají tak jako kdysi a nezdá se, že by se to změnilo.
„Proč prodávat knížky, které hráči ve finále využijí jen ze 2%?“ padlo na semináři.
„Proč prodávat knížky plné mechanik, které je pak nutné updatovat?“ Mechaniky je snazší publikovat a udržovat elektronicky. A také… proč vydávat knížky, které je tak snadné nascanovat a vystavit na internetu k volnému stažení?
Nová strategie v sobě kombinuje několik prvků. Pravidelné předplatné elektronického obsahu, který poskytuje hráčům přístup k novým a snadněji updatovaným mechanikám a dalšímu obsahu, který se nevyplatí tisknout. Zároveň další rozvoj online nabídky s Virtuálním herním stolem, Monster Builderem a dalšími. Podpora veřejných hraní Encounters, jako nástroj virálního marketingu, udržování stávajících zákazníků a jejich přilákání do obchodů. A vydávání materiálu, který je obtížné „upirátit" jako jsou mapy, kartičky, tilesy a různé jiné vychytávky.
Trochu to ale signalizuje, že 4E je na konci svého životního cyklu (jakkoliv takový konec může trvat i několik let). „Must buy“ produkty už se vyčerpaly, a protože to si WotC nemůže dovolit, dělá všechno pro to, aby přilákalanové hráči, kteří si koupí PHB/DMG/MM kombo resp. jejich Essentialové náhrady.
WotC vysvětlili i ukončení výroby figurek. Přinejmenším těch barvených a náhodně distribuovaných v boosterech. Za vším je špatná ekonomická situace USA, která prodražila dosavadní výrobu v Číně natolik, že se již ekonomicky nevyplatí.
Jaký tedy bude letošní rok?
Dočkáme se hodně deskovek:
- Wrath of Ashardalon (Únor) je variance na Castle of Ravenloft. Skládání tilesů a zjednodušená deskovká verze D&D v jiném prostředí.
- Legend of Drizzt (Říjen) další variace na Castle of Ravenloft, kompatibilní s oběma předešlými.
- Conquest of Nerath (Červen) je rozsáhlá deskovka ve stylu Axis and Allies v obrovské krabici se spoustou figurek a mapou světa okolo Nentir Vale, kde spolu soupeří několik frakcí o nadvládu.
Vyjdou další Dungeon Tiles:
- Caverns of Icewind Dale (Únor)
- The Witchlight Fens (Červen)
- Shadowghast Manor (Prosinec)
Vyjdou krabicové verze a knížky obohacené o obtížně upirátitelný obsah:
- Player's Option: Heroes of Shadow (Duben)
- The Shadowfell: Gloomwrought and Beyond (Květen) krabice obsahující dvě knížky. Jednu s možnostmi pro hráče a jednu se střetnutími a náměty pro dobrodružství. Mimo to obsahuje ještě mapu města Gloomwrought, taktickou mapu z tohoto prostředí. Obsahuje také balíček kartiček „Despair Deck“, který má navodit pochmurnou atmosféru Stínopádu pomocí tří typů karet nazvaných Madness, Fear a Apathy.
- Monster Vault: Threats to the Nentir Vale (Červen) by měl být nový bestiář, kde krom klasických nestvůr narazíte i na „organizace“ jako jsou banditi, kmeny, tlupy apod. Obsahuje též tokeny a mapy.
- Neverwinter Campaing Setting (Srpen) by měl být podobný CSku pro Dark Sun přinejmenším ve spojení knížky pro DMy a pro hráče do jedné. Vychází společně s novou počítačovou hrou.
- Madness at Gardmore Abbey (Září) krabicové dobrodružství o bývalé paladinské pevnůstce, která ukrývá tajemný artefakt – Deck of Many Things. Ten přitahuje do tohoto dungeonu nestvůry a jeho chaotická povaha činí hru znovu hratelnou. Kartičky z Deck of Many Things jsou součástí krabice a Chris Perkins tvrdí, že hráči si je rádi dobrovolně tahají, i když vědí, že dobře polovina z nich má negativní účinky.
- Player's Option: Heroes of Feywild (Listopad)
- Book of Vile Darkness (neurčené datum) Vyjde u příležitosti stejnojmenného filmu, který produkuje televizní kanál SyFy.
Naopak na neurčito byl odložen Campaign Setting Ravenloft. :(