Pořád si ještě jasně pamatuji svoje první setkání s d20 systémem. Okamžiky, kdy jsem v jednom knihkupectví (kde jsem dělal brigádu) vybaloval úplně nové a čerstvě do ČR dorazivší Příručky hráče pro D&D 3e. Líbily se mi ze spousty příčin, ale myšlenku Open Gaming Licence jsem docenil až později. Možná, ale ve svém důsledku víc, než předtím ty ostatní věci.
V počátcích třetí edice stáli její vydavatelé – Wizards of the Coast před palčivým problémem. Jak nasytit trh, jak jej přesvědčit, aby hrál právě tu jejich hru. A rozhodli se aplikovat poučku známou jako „efekt sítě“. Nechají další vydavatele vydávat příručky pro tato pravidla a budou vytvářet v těchto pravidlech další hry. To rozšíří záběr pokrytí příručkami a žánry a sníží „investici“ do obeznámení se systémem. Navíc, čím víc lidí zná a hraje určitý systém, tím lépe pro vás (jako hráče) ho také znát a hrát. (Spíše si s někým zahrajete, spíše vám někdo poradí, spíše k tomu existuje doplněk, který potřebujete atd. Alespoň tolik tedy teorie.)
A tenhle tah skutečně fungoval. Fungoval možná až příliš dobře. Všechno, co bylo d20 se prodávalo i když to byla sebevětší blbost. Vznikly desítky d20 her různé kvality, některé i přímo ujídající z hlavního koláče Wizards of the Coast. Tenhle zlatý věk d20 systému už asi definitivně skončil. OGL licence je nezrušitelná. Existují d20 hry, které si vydobyly svoje místo na slunci a které budou fungovat dál, děj se co děj. Například Mutants & Masterminds, považované konsensuálně za nejlepší superhrdinské RPG. Ale většina jich po čase upadne v zapomnění…
Pro d20 systém nadešel nový věk. Zřejmě stříbrný, budeme-li se držet klasického mýtického dělení řeckého básníka Hésioda. Samotný herní systém se zdá být dotaženější a rafinovanější soudě z jeho dvou inkarnací – Star Wars Saga Edition a Dungeons & Dragons 4e. Ale Wizards of the Coast vyřešili problém s místem na trhu dost osobitě. Původní licenci hodili přes palubu a nabídli novou, přísnější a pro mnohé vydavatele zdá se nevyhovující – Gaming System Licence (GSL).
Spoustě lidí to asi ani nepřijde. Možná si dříve kupovali jen oficiální D&D produkty (ostatně u nás se stejně skoro nic jiného ani koupit nedalo) a třeba v tom budou pokračovat. Žádná velká změna. Ale pokud jste měli rádi některé specifické vydavatele d20 produktů (a já třeba docela ano), můžete dnes narazit na zásadní problém. Některým vydavatelům GSL nevyhovuje. A to je špatné.
V tuhle chvíli ohlásili vydání GSL produktů:
Z velkých jmen je tam jen Mongoose Publishing, který ale sleduje dost jiných linií a Goodman games, tradiční vydavatelé D&D dobrodružství.
Bojkotovat 4. Edici a GSL se rozhodli:
- Paizo (Pathfinder)
- Green Ronin (True 20, Mutants & Masterminds)
- Troll Lord Games (Castles&Crusades, Starsiege)
Mimo tenhle výčet tu máme ještě dvě jména a to je
Kenzer, který vydal revizi svého settingu Kalamarských království pro 4. edici bez GSL, což může mít zajímavou právní dohru. Tak či onak. Vlastníkem Kenzeru je právník specializovaný na autorské právo a intelektuální vlastnictví, tak snad vědí, co činí. A
Necromancer Games se sice z počátku zdáli být nadšenými podporovateli čtvrté edice (ohlásili řadu produktů), ale po zveřejněním GSL ohlásili, že to podporovat nebudou, pokud GSL nebude revidována podle jejich představ. Zajímavou shodou okolností Necromancer Games vlastní také právník…
Tohle všechno je ale jen takový průvodní jev. Podstatné je, že GSL na rozdíl od OGL neumožňuje (pokud to nějak úspěšně neokličkujete) vydávat nové d20 hry. A tady nastává ta smutná část nové éry. Jediný vydavatel, který může bez rizika těžit z přínosu čtvrté edice a jejího designu je Wizards of the Coast. Od těch se možná dočkáme revize D20 Modern, ale to bude nejspíš na dlouho vše. Wizards vydají jen RPG, které osloví masy, které jeho produkci dokážou zaplatit. Nezbývá místo pro experiment. Pro okrajová témata, pro bujaré nápady. První věk d20 systému byl divoký a kvalita byla kolísavá, ale neměl nouzi o nápady. Bojím se, že druhý věk bude ve znamení stagnace, ve znamení jediného vytyčeného směru, ve kterém produkty třetích stran budou hrát jen druhé housle. Vím, že většině hráčů to může být srdečně jedno. Ale mne osobně to připadá dost tristní. D20 systém mi velmi vyhovuje a našel jsem si v něm pár dalších her, které by jinak asi nespatřily světlo světa. Obávám se, že druhý věk d20 systému bude stabilní, ale také velmi sterilní. Anebo se možná dočkáme ještě nějakých dalších překvapení…
Souvislosti:
No 4E for Necromancer Games! píše:Clark Peterson of Necromancer Games has announced that his company will NOT be signing the Game System License! (zdroj:
ENWorld)
Gleemax is dead píše:Wizards of the Coast today announced the decision to discontinue its Gleemax social networking site in order to focus on digital initiatives for core brands Magic: The Gathering and Dungeons & Dragons. (zdroj:
ENWorld)